12 Vědecky ověřených zdravotních výhod kurkuma a kurkuminu

12 Vědecky ověřených zdravotních výhod kurkuma a kurkuminu

Kurkuma se často nazývá ‘Golden Spice” nebo ” Indický šafrán, byla významnou součástí indické stravy po celá staletí a lze ji nalézt hojně v indických potravinových přípravcích. V posledním desetiletí, popularita kurkumy a její spotřeba se ještě zvýšila i v západních zemích, kde je také používána jako příchuť do kávy, nápojů, a dokonce i do zmrzliny.

Historické záznamy ukazují, že kurkuma byla používána jako léčivá bylina téměř před 4000 lety v Asii. Našla důležitost v Ajurvédské medicíně, v alternativním oboru lékařské vědy, postupovala značně v Indii.

Vědecky pojmenována jako Curcuma longa, kurkuma patří do rodiny zázvoru. Kurkuma rostlina je původem z indického subkontinentu a jihovýchodní asie. Kurkuma je řečeno, že má více než 300 přírodních složek, ale to, co opravdu zvyšuje zdravotní výhody kurkuma je přítomnost kurkuminu.

Co je kurkumín?

Kořen rostliny kurkuma obsahuje kurkumin. Kurkumin je nejvýznamnější složkou kurkumy i když to představuje pouze 3% z tohoto koření. Kurkumin poskytuje kurkuma s jeho brilantní žluté barvy a patří do kurkumínové rodiny sloučenin.

Kurkumin přijali vědci s překvapením pro jeho zdravotní přínosy pro lidi. Říká se že má protizánětlivý účinek a stejně tak silné antioxidační vlastnosti. Exkluzivní studie jsou rovněž prováděny k ověření dávky kurkuminu v boji proti život ohrožující onemocnění jako je rakovina a také určování jeho proti stárnutí vlastností.

Nejlepší způsob, jak využívat výhod kurkuminu je zahrnout ho do svého jídelníčku. Ale pro ty, kteří nejsou zvyklí na chuť a vůni kurkumy, to nemusí být tak snadné udělat. Bez obav, existuje spousta kurkuminové bohaté stravy na trhu.

Když si koupíte kurkuminové doplňky, zajistíte, že mají správné množství a formu kurkuminu. Někteří výrobci doplňují nabídku o mleté koření kurkumu ve formě kapslí, které není tak efektivní, jako kurkumové extrakty. Podle studií, kurkumové extrakty mají vyšší koncentrace kurkuminu ve srovnání s kurkumovým práškem.

Na rozdíl od doplňků, různé kurkumové čaje jsou také k dispozici na trhu, které tvrdí, že nabízí přínosy kurkumínu pro zdraví. Nicméně, účinnost těchto čajů a souvisejících nápojů není stále ještě prokázána.

12 prokázaných zdravotních výhod kurkumy

I když kurkumin jak bylo řečeno, že má nesčíselné výhody, vědecké studie byly schopny ověřit jen některé z těchto tvrzení. Pojďme se blíže podívat na ně:

1. Kurkuma má protizánětlivé vlastnosti

Zatímco slovo “zánět” evokuje negativní reakce, a je považován za znamení nemoci, proces zánětu je ve skutečnosti životně důležitá pro udržení dobrého zdraví. To pomáhá tělu bojovat proti cizím tělesům a bakteriím, které jinak může být ukázáno jako fatální. Nicméně, vysoké úrovně zánětu, spolu s jinýnou infekcí, mohou vést k několika chorobám. Studie ukázaly, že kurkumin má protizánětlivé vlastnosti a jeho vlastnosti podporují stejně boj život ohrožující onemocnění.

Studie byla provedena u pacientů, kteří trpí chronickou přední uveitidou, která způsobuje zánět v oku. 12-týdenní studie byla provedena u 32 pacientů, kteří byli rozděleni do 2 skupin, 18 a 14, v tomto pořadí. Skupinu tvoří 18 lidí, bylo dáno pouze kurkumin, a druhou skupinou byl kurkumin podáván spolu s protituberkulozní léčbou. Zatímco výsledky byly pozitivní v obou skupinách, druhá skupina vykazovala pozitivní reakci z 86%.

Důvodem proč kurkumin má protizánětlivé vlastnosti lze přičíst jeho schopnost regulovat NF-kB, proteinový komplex, který nejen ovládá přepis lidské DNA, produkci cytokinů a přežívání buněk. Nepravidelné produkce NF-kB v těle mohou vést k chronickým onemocněním. Vědci si všimli, že kurkumin je vysoce bioaktivní sloučenina, která pomáhá při regulaci produkce NF-kB, čímž získává jeho protizánětlivé vlastnosti.

2. Kurkuma působí jako antioxidant

Oxidace poškozuje naše buňky a to může mít za následek onemocnění, jako jsou srdeční choroby, Alzheimerovu chorobu a dokonce i rakovinu. Antioxidanty chrání naše buňky z takového poškození způsobené volnými radikály.

Mnohé studie poukazují na to, že kurkumin je bohatý na antioxidační vlastnosti, jak to ruší účinek volných radikálů v těle, vzhledem k jeho chemické struktuře. V roce 2005 studie z University of Edinburgh ve Velké Británii, vědci zjistili, že kurkumin aktivuje antioxidační enzymy v těle.

Další studie publikovaná v roce 2013 zkoumala antioxidační vlastnosti kurkuminu a jeho vliv na tělesnou hmotnost. Jako součást studie, 32 krys bylo vystaveno subchronické dávkám TCDD, látka znečišťující životní prostředí. Krysy byly rozděleny do čtyř skupin po osmi, a jedna byla kontrolní skupina, druhá skupina byla TCDD v dávce 50 ng·kg−1 tělesné hmotnosti za den, vzhledem k tomu, že třetí skupina dostala kurkuminu v dávce 80 mg·kg−1 tělesné hmotnosti za den. Čtvrtá skupina byla dána kombinované dávky TCDD s kurkuminem.

Výsledky ukázaly, že použití kurkuminu má pozitivní dopad na boj proti toxickým účinkům způsobeným expozicí TCDD, což je vedlo k závěru, že kurkuma má antioxidační vlastnosti. Nicméně, dopad kurkumy jako antioxidantu na člověka musí být dále prozkoumáno.

3. Kurkumin pomáhá v boji proti artritidě

Artritida obvykle vede k otokům kloubů, spolu s bolestí, zánětem a bolestivostí. To často omezuje pohyb a dělá chůzi, stání, a další motorické funkce pro další život obtížný pro ty, kteří trpí nemocí.

Bylo zjištěno, že spotřeba kurkuminu může vést k výraznému zlepšení u pacientů s artritidou. V roce 2012 byla studie, ve které 45 účastníků bylo rozděleno do tří skupin a byly podávány buď dávky 500 mg kurkuminu nebo 50 mg diklofenaku sodného (lék používaný k úlevě od bolesti artritidy) nebo kombinace obou.

I když všechny tři skupiny vykazovaly zlepšení, výsledky jednoznačně prokázaly, že skupina, která konzumovala kurkumin ukázaly největší zlepšení a oživení, vedle snížení bolestivosti a otoky kloubů a menší bolest. Protože vědci nemohli najít žádné nežádoucí účinky kurkuminu, došli k závěru, že kurkumin může být bezpečně a účinně použit v léčbě artritidy.

4. Kurkumin je prospěšný v boji proti depresi

V dnešním světě, deprese je rychle se šířící duševní porucha, které postihuje miliony lidí po celém světě. Různá antidepresiva jsou k dispozici dnes na trhu, a jsou používána k léčbě pacientů, kteří trpí depresí. Ale většina z nich má nežádoucí vedlejší účinky. Jako přírodní alternativa, spotřeba kurkuminu přinesla slibné výsledky v léčbě deprese.

Podle indické studiez roku 2014, podání kontrolované dávky kurkuminu a antidepresiva fluoxetinu byla silná kombinace pro léčbu příznaků deprese.

Hlavním cílem studie bylo porovnat účinnost a bezpečnost kurkuminu s fluoxetinem u lidí, kteří trpí depresivní poruchou. Studie byla provedena v průběhu šesti týdnů s 60 subjekty, které vykazovaly příznaky depresivní poruchy. Byl podáván fluoxetin (20 mg) a kurkumin (1000 mg), jednotlivě nebo v kombinaci. V kombinaci bylo zjištěno, že je efektivnější. Výzkumníci poznamenali, že:

“Tato studie poskytuje první klinický důkaz, že kurkumin může být použit jako účinný a bezpečný způsob pro léčbu u pacientů s depresivní poruchou bez souběžné sebevražedné myšlenky nebo jiné psychotické poruchy. “

5. Kurkumin pomáhá bojovat proti rakovině

Vzhledem k tomu, že kurkumin zobrazuje antioxidační a protizánětlivé vlastnosti, tak není překvapující, že může také pomoci při léčbě onemocnění, jako je rakovina.

Studie prováděné American Health Foundation, USA, léčených potkanů s různých fázích rakoviny tlustého střeva s kurkuminem také přineslo pozitivní výsledky. Cílem studie bylo zjistit chemopreventivní působení kurkuminu, když je podáván v průběhu progrese fázi karcinogeneze tlustého střeva u potkanů.

Výzkumníci poznamenali, že podání dávky 0,2% kurkuminu, jak při zahájení tak po zahájení etapy dal výrazně pozitivní výsledky.

6. Kurkumin pomáhá v prevenci srdečních onemocnění

Zvýšení spotřeby zpracovaných potravin a sedavý způsob života má tendenci vést stále častěji k onemocnění srdce. V posledních letech bylo vyvinuto úsilí, aby byl pochopen vliv kurkuminu na kardiovaskulární zdraví.

Studie z Chiang Mai University v Thajsku z roku 2012 zkoumala, zda kurkuminoidy nebrání infarktu myokardu po koronárním arterijním obchvatu roubování ve srovnání s placebem. 121 pacientům, kteří měli koronární arterijní bypass, byla před operací a po ní podána malá dávka kurkuminu (4 gramy) nebo placeba. Výsledky ukázaly, že účastníkům, kteří užívali kurkumin, hrozilo o 65% nižší riziko infarktu.

7. Kurkumin podporuje zdravou hladinu cholesterolu v krvi

Oxidační stres je jednou z příčin vysoké hladiny cholesterolu. Oxidační stres je jednou z příčin vysokého cholesterolu. K oxidačnímu stresu a špička v hladině cholesterolu se přidávají vysoké hladiny glukózy v krvi a chronický zánět. Svými antioxidačními a protizánětlivými vlastnostmi podporuje kurkuma zdravou hladinu cholesterolu v našem těle.

Bylo zjištěno, že kurkumín hraje preventivní roli v kardiovaskulárních onemocněních zlepšením cévních endoteliálních funkcí. Studie zjistily, že kurkuma může fungovat stejně dobře jako cvičení, nebo dokonce léky, jako je atorvastatin, používané k léčbě endoteliální dysfunkce. Kromě toho, protože kurkumin pomáhá snížit zánět a oxidaci v těle, to přirozeně pomáhá také snížit riziko srdečních chorob.

8. Kurkumin může zlepšit funkci mozku

Neurony jsou důležitou součástí mozku. Jejich trvalé dělení a násobení jsou důležité pro zdravou funkci mozku. Mozku odvozený neurotrofický faktor (BDNF) pohání tento proces, a nízké hladiny tohoto hormonu mohou vést k problémům, jako je deprese a Alzheimerova choroba. Nicméně, u kurkuminu bylo zjištěno, že pomáhá podporovat zlepšení hladin BDNF v mozku.

Studie z roku 2006 z Peking University v Pekingu, Čína, zkoumali antidepresivní potenciál kurkuminu při léčbě deprese. Oni hodnotí účinky kurkuminu na BDNF v hipokampu. Zaznamenali na dávce závislé zvýšení v hipokampu BDNF na podávání kurkuminu. Studie poskytuje,

“důkazy pro to, že antidepresivní účinek kurkuminu, případně prostřednictvím zvýšené neurotrofní aktivitu, a to podporuje představu, že kurkumin může prokázat účinné a trvalé přírodní antidepresivum.”

BDNF je nutné pro neurony, aby zůstaly aktivní a razantní. Posiluje nervy, nervová spojení v mozku a zlepšuje naše učení a paměť moc. Zlepšení hladiny BDNF zvyšuje poznání. Kurkuminové doplňky jsou také známé pro jejich nootropické možnosti.

9. Kurkumin může pomoci v léčbě Alzheimerovy choroby

Tak, kurkumin může pomoci v prevenci nebo i léčení, poškození mozku-související s nemocí.

Studie z UCLA School of Medicine v Los Angeles v USA z roku 2006 léčila makrofágy šesti pacientů s Alzheimerovou chorobou pomocí kurkuminoidy. Konstatovali, že „imunomodulace vrozeného imunitního systému kurkuminoidy by mohla být bezpečným přístupem k imunitní clearance amyloidózy v mozku Alzheimerovy choroby.“

A co víc, schopnost kurkuminu překonat krevní mozkovou bariéru a jasné plaky, které proteiny v mozku během Alzheimerovy choroby způsobily, že toto může být užitečné i při snižování škod způsobených touto smrtelnou neurologickou chorobou.

10. Kurkumin zvyšuje odolnost vůči stresu

Více než jen to, že je nootropní, kurkumin má také adaptogenní vlastnosti. Adaptogeny pomáhají nám vypořádat se s každodenním stresem v našem životě, a může dokonce zabránit tomu na prvním místě. Adaptogeny fungují v mnoha ohledech. Regulují uvolňování stresových hormonů, a udržují je v rovnováze.

V roce 2011 indický studie zkoumala roli kurkuminu na chronický stres a chronický nepředvídatelný stres-indukované paměťové deficity. Předčištění s kurkumin, 25 a 50 mg/kg, bylo zjištěno, že být účinné při snižování stresu a jeho přidružené deficity paměti. Vědci k závěru, že:

Indická studie z roku 2011 zkoumala roli kurkuminů v chronickém stresu a chronických nepředvídatelných stresem vyvolaných deficitech paměti. Bylo zjištěno, že při snižování stresu a s ním spojených paměťových deficitů je účinná léčba kurkuminem, 25 a 50 mg / kg. Vědci dospěli k závěru, že:

“Kurkuminem zprostředkované antioxidační akce a snížení sekrece kortikosteronu jsou zodpovědné za jeho adaptogenní a paměť regenerační akce v chronické a chronické nepředvídatelný stres.”

11. Kurkumin podporuje hubnutí

Je evidentní, že příjem kurkuminu může pomoci snížit stres. Zvýšený stres je hlavní příčinou tloustnutí, zejména v oblasti břicha. Vysoká hladina kortizolu vede k hromadění břišního tuku, protože buňky v této oblasti jsou citlivější na kortizol.

Studie z The School of Medicine and Biomedical Sciences z roku 2013, State University of New York v Buffalu v USA, konstatovala, že schopnost kurkuminu snižovat hladinu kortizolu spolu s jeho protizánětlivými vlastnostmi pomáhá bojovat proti obezitě a podporuje hubnutí.

12. Kurkuma pomáhá léčit cukrovku

Kurkuma se používá při léčbě různých onemocnění, zejména diabetes, v indické ajurvédské léčebné metodě a také v tradiční čínské medicíně.

Čínská studie z roku 2103 zkoumala příznivé účinky kurkuminoidů na diabetiky 2. typu. Diabetikům 2. typu, kteří měli nadváhu / obézní, bylo podáváno 300 mg kurkuminoidu nebo placebo po dobu 3 měsíců. Doplňování kurkuminoidů významně snížilo hladinu glukózy v krvi a indexu rezistence vůči inzulínu u diabetiků 2. typu. Vedla také k výraznému snížení celkového množství volných mastných kyselin a triglyceridů v séru.

Jak začlenit kurkumu do svého ídelníčku

Neexistuje žádná specifická doporučená denní dávka, která by byla navržena pro kurkumu. Nicméně podle výboru FAO / WHO byl denní požadavek na den stanoven na 1,4 mg / libru, což zhruba odpovídá 3mg / kg. Různé studie ověřily, že denní dávka až 8000 mg může být také dobře snášena a nezpůsobila žádné vedlejší účinky.

Kurkuma se v indické kuchyni používá už po staletí. Stala se hlavním kořením, které se používá k tomu, aby potravinám dodávala nejen žlutou barvu, ale také aby se zvýšila chuť a dodala jedinečnou příchuť. Kurkuma se užívá i v zemích, jako je Indie, spolu s mlékem.

Kurkumové mléko je považováno pro několik prospěšných léčebných vlastností a běžně se užívá během krutých zim. V západním světě se používá i jako příchuť do kávy. Kromě toho, že ji používáme v kari nebo ji smícháme s mlékem, lze ji použít i následujícím způsobem:

– Lze ji použít v kořeněných směsích používaných k přípravě grilovacích marinád.

– Dá se přidávat do polévek, které nejen přidají barvu, ale také umocňují chuť.

– Lze ji smíchat s olejem a dalšími ingrediencemi, aby se připravily salátové dresinky. Jeho pomocí by se také mohla zvýšit absorpce kurkuminu v těle.

– Kurkuma se dá přidat i na smoothies, shake apod.

– Kromě použití kurkumového prášku v potravinářských složkách jej lze brát i ve formě doplňků, které jsou na trhu k dostání.

– Existují různé čaje a jiné takové výrobky, které tvrdí, že obsahují kurkuminové extrakty a kurkumu.

Jednoduše řečeno, nejjednodušší způsob, jak konzumovat kurkumu a získat jeho maximální přínos, je přidáním špetky kurkumového koření do vašich potravin. Pokud vám chuť vadí, je další nejlepší variantou užívání kurkuminového doplňku.

Kurkuma má díky přítomnosti kurkuminu žlutou barvu, ale tato žlutá barva vám často může potřísnit oblečení nebo zanechat na kůži značku. Tyto skvrny však lze odstranit s pomocí dobrého bělicího prostředku nebo pracího prášku.

Jak vylepšit absobci kurkumínu

Kurkumín má tolik zdravotních výhod, ale aby se těšil z těchto výhod; kurkumin, který spotřebujete, je třeba vstřebat tělem. Je známo, že kurkumín má špatnou biologickou dostupnost.

Aby bylo zajištěno lepší vstřebávání, měl by být kurkumin konzumován s černým pepřem. Studie prokázaly, že absorpce kurkuminu v těle se při užívání pepřem zvyšuje o 2000%. To proto, že černý pepř má látku zvanou piperin, která pomáhá při zvyšování vstřebávání kurkuminu v těle.

Doporučuje se také konzumovat ji s tukovými látkami, jako je olej, máslo, nebo dokonce plnotučné mléko. Kurkumín, který je rozpustný v tucích, je tělem rychle absorbován a poskytuje tak větší užitek, pokud je smíchán s potravinami s vysokým obsahem tuku. Když do jakékoliv přípravy jídla přidáte kurkumu, nezapomeňte spolu s ním přidat i trochu oleje, například v salátových dresincích nebo v rámci gravilek.

O bromelainu, bílkovinném extraktu nalezeném v ananasu, je také známo, že zvyšuje vstřebávání kurkuminu. Mnoho zdravotních doplňků kombinují tyto dva, aby vám mohli nabídnout maximální výhody z kurkumínových produktů.

Možné nežádoucí účinky

Není známo, že by kurkuma způsobovala nějaké drastické vedlejší účinky. Může ale způsobit některé nežádoucí vedlejší účinky, pokud se konzumuje ve vysokém množství. Podle toho, jak jste na tuto účinnou složku citliví, můžete zažít některé z následujících nepříjemností.

– Vyšší dávky kurkuminu a kurkuminu (od 500 do 12 000 mg) mohou vést k průjmu, bolestem hlavy nebo vyrážkám.

– Je známo, že kurkuma stimuluje tvorbu žaludeční kyseliny v našich žaludcích, což by mohlo pomoci trávení, ale negativně působí na ostatní, v závislosti na metabolismu organismu.

– Lidem, kteří konzumují léky na ředění krve, se obvykle říká, aby se vyhnuli kurkumě nebo kurkuminu, protože může mít i účinky na ředění krve; vedlejší účinek jeho čisticích vlastností. Ze stejného důvodu by se měly těhotné ženy vyhnout jeho konzumaci ve velkém množství.

– Vzhledem k tomu, že kurkuma je vysoce náchylná k pančování (šizení na kvalitě), mohou být přítomny plniva jako ječmen, pšenice nebo škrob, případně toxičtější, jako barvy, nebo těžké kovy jako olovo. Jedna z běžně používaných barev, metanilová žlutá je zakázána v USA a Evropě.

Existují však jen malé a přesvědčivé důkazy, které dokazují, že malé dávky trvalé spotřeby kurkuminu – ve formě kurkumového prášku nebo doplňků kurkuminu – mají na lidské tělo jakékoli významné nepříznivé účinky.

Závěrečná poznámka

Není pochyb o tom, že kurkuma je koření, které vám nabízí mnoho zdravotních výhod. Zatímco nejlepší způsob, jak ji zařadit do diety, je přidat do jídla kurkumu, chuť a vůně nemusí být pro každého jeho šálek čaje. Dále je na vzestupu také oběh pančované kurkumy a taková kurkuma obsahuje nebezpečné barvy, výplně a látky, které by vám mohly více uškodit než prospět.

Pokud je zahrnutí kurkumy nebo kurkuminu do základní stravy náročné, měli byste vzhledem k jeho dostupnosti nebo chuti zvážit užívání doplňků kurkuminu. Ve skutečnosti, kurkuminové doplňky vám nabízí účinnější způsob, jak si tyto výhody užít, protože kurkuminové výtažky byly prokázány jako mnohem účinnější než užívání kurkumového prášku. Vzhledem k tomu, že většina doplňků je obohacena černými pepřovými extrakty, zvyšuje se vstřebávání kurkuminy v těle.

Před jejich nákupem si však určitě ověřte dávkování, kvalitu, aditiva a cenu doplňku. Několik známých značek vyrábí kvalitní kurkuminové doplňky. Ty si můžete snadno koupit na internetu. Ať už to vezmete jakkoli, ujistěte se, že do diety zahrnete i kurkumu, abyste si vychutnali mnoho výhod tohoto nádherného koření.

Zdroj 1

Komentujte

  Subscribe  
Upozornit na