Zvýšení plodnosti u mužů

Spermiogram

Spermiogram je mikroskopické vyšetření ejakulátu. Kvůli své nenáročnosti je spermiogram obvykle prvním vyšetřením při řešení neplodnosti páru.

SpermiogramSpermiogram

Vzorek ejakulátu je získáván po 2 až 7denní sexuální abstinenci. U spermií se zjišťují tři základní parametry, které ovlivňují schopnost spermií oplodnit vajíčko – počet spermií v ml spermatu, pohyblivost (motilita) spermií a jejich tvar (morfologie). Dalšími parametry jsou objem ejakulátu, jeho pH nebo přítomnost dalších buněk v ejakulátu. Vyšetření by mělo proběhnout nejméně dvakrát s alespoň měsíčním odstupem, protože kvalita ejakulátu může být proměnlivá.

Ejakulát zdravého muže má objem 2 až 6 ml a v jednom ml je obsaženo 40 až 100 mil. spermií1. Referenční hodnoty pro normální spermiogram stanovila Světová zdravotnická organizace následovně:

Tab.: Referenční limity pro normální spermiogram podle Světové zdravotnické organizace (WHO, 2010)

Parametr Spodní referenční limit
Objem ejakulátu 1,5 ml (1,4 – 1,7)
Počet spermií v ejakulátu 39 mil. (33 – 46)
Počet spermií v ml ejakulátu 15 mil. (12 – 16)
Celková pohyblivost spermií 40 % (38 – 42)
Progresivní pohyblivost spermií 32 % (31 – 34)
Podíl živých spermií 58 % (55 – 63)
Normální tvar spermií 4 % (3,0 – 4,0)
Další doplňující parametry
pH ejakulátu ≥ 7,2
Peroxidáza-pozitivní leukocyty v ml ejakulátu < 1,0 mil.
MAR test < 50 %
Imunotest < 50 %
Zinek v ejakulátu ≥ 2,4 μmol
Fruktóza v ejakulátu ≥ 13 μmol
Neutrální glukusidáza v ejakulátu ≥ 20 µU

Zdroj: http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789241547789_eng.pdf

Jednotlivé laboratoře, které zpracovávají spermiogram, mohou mít vlastní limity pro normální výsledky spermiogramu.

Možné výsledky spermiogramu

  • normospermie – normální výsledek spermiogramu, výsledky překračují minimální referenční limity ve všech hodnotách,
  • oligospermie – méně než 15 milionů spermií v 1 ml ejakulátu,
  • azoospermie – nepřítomnost zralých spermií v ejakulátu,
  • astenospermie – nedostatečná pohyblivost spermií,
  • oligoastenospermie – malý počet spermií v ejakulátu a spermie jsou navíc nedostatečně pohyblivé,
  • nekrospermie – jsou přítomny jen neživé spermie,
  • teratospermie – větší počet patologických forem spermií (tvarem i pohybem),
  • patomorfospermie – patologický tvar spermií,
  • globozoospermie – patologický tvar spermií, hlavička je menší a kulatější než by měla být,
  • hemospermie – přítomnost krve v ejakulátu,
  • pyospermie – leukocyty v ejakulátu (příznak zánětu).

Příčiny zhoršených hodnot spermiogramu

  • faktory životního stylu – horší výsledky spermiogramu mívají často kuřáci, muži závislí na alkoholu, uživatelé drog, anabolických steroidů a muži s nadváhou. Problémy s tvorbou spermií může způsobit také vystavení toxickým látkám, jako jsou pesticidy nebo olovo.
  • horké koupele, sauna, horečnatá onemocnění nebo nošení příliš těsného oblečení – mohou být příčinou snížené tvorby spermií, protože tvorba spermií probíhá jen při nižších teplotách,
  • anatomické odchylky – na vině může být neprůchodnost vývodných cest pohlavního ústrojí nebo semenných váčků,
  • infekční onemocnění – záněty pohlavního ústrojí mění pH ejakulátu,
  • imunologické příčiny – tvorba protilátek proti spermiím může být následkem zranění, infekce nebo operace varlat.
  • Zdroj 1

Šatavarí a Ašvagandha (Ayurvédské byliny pro snadnější otěhotnění)

Cvičení podle Ludmily Mojžíšové (zlepšuje kvalitu spermií u mužů)

 

Jak zvýšit počet spermií?

(Informace budou doplňovány)

  1. Nepřehřívat varlata (vhodné jsou trenýrky a volné kalhoty)
  2. Při sportování noste suspenzor (úder do varlat bolí a tak neprospívá spermiím)
  3. Masírujte tělo bylinnými oleji (masáže zlepšují krevní oběh a tím jsou i zdravější spermie)
  4. Pořádný spánek a nízký stres je pro sperma vhodný (pozor na přehřátí varlat pod peřinou. A zneužívání tohoto budu vůči partnerce)
  5. Přestaňte kouřit (zvýší se kvalita a počet spermií)
  6. Snižte alkohol na minimum (alkohol ovlivňuje funkci jater a ty zase sperma, hladinou estrogenu, který sperma potřebuje)
  7. Ejakulujte méně často (budete mít více spermií)
  8. Dejte si pozor na toxiny, chemikálie,…(pokud s nimi pracujete, používejte ochranné pomůcky)
  9. Některé léky mohou způsobit snížení počtu spermií nebo neplodnost!!!!!
  10. Začněte cvičit – fitko nebo základní cviky s vlastní váhou: dřepy, kliky,….. alespoň hodinu denně
  11. Zhubněte (zvýší se počet spermií)
  12. Jezte zdravě (viz seznam s odrážkami níže)
  13. Zkuste potravinové doplňky (viz níže s odrážkami níže)
  14. Nechejte si udělat test na pohlavně přenosné choroby
  15. Zjistěte, zda netrpíte varikokélou – nemoc, při které otékají žíly, které zásobují varlata krví. Tím se zvyšuje teplota varlat a narušuje produkce spermií
  16. Zjistěte si zda máte hormony v rovnováze (nerovnováha může způsobit snížení spermií)
  17. Pozor na wi-fi, mobily blízko těla nebo v kapsách kalhot! a také méně sledovat TV (způsobují snížení pohyblivosti spermií nebo nepolodnost)
  18. Jízda na kole (vyšší počet hodin strávených na kole ovlivňuje velikost a tvar spermií)
  19. Mějte více sexu (zvýší se testosteron a počet spermií) Sex s vlastní partnerkou či manželkou!
  20. Máte často notebook na klíně? Okamžitě s tím přestaňte; teplo baterie snižuje produkci spermií ve varlatech (jinak viz bod 17.)
  21. Pokud možno nepoužívejte během sexu lubrikanty a gely (snižují pohyblivost spermií)
  22. Nepoužívejte drogy (snižují počet a pohyblivost spermií)
  23. Pijte více vody (voda má přímý vliv na počet spermií)
  24. Kupujte přírodní kosmetiku (ftaláty snižují tvorbu spermií)
Jezte zdravě
  • bílkoviny
  • zeleninu
  • goji maliny neboli kustovnice čínská (zvyšují počet spermií)
  • banány (podporují tvorbu spermií)
  • kořen macy neboli peruánský ženšen
  • rajčata (efekt na morfologii spermií)
  • česnek
  • karotka
  • celozrnné produkty
  • vejce
  • ústřice (zvyšují počet spermií)
  • ovoce
  • vlašské a lískové ořechy
  • kešu oříšky
  • slunečnicová a dýňová semena
  • tmavá čokoláda (zvyšuje počet spermií)
  • ryby (zvyšují pohyblivost spermií a mají příznivý vliv na testosteron)
Potravinové doplňky
  • Kyselina listová
  • Sulfát zinečnatý
  • Vitamín C
  • Selen

A co Vám pomohlo ke zvýšení počtu spermií a vyléčení mužské neplodnosti?

Komentujte

  Subscribe  
Upozornit na